dissabte, 25 de juny del 2011

Dibuix amagat. Coordenades cartesianes

Aquest cop veurem com la correcta interpretació d'una colla de parells números ens donaran lloc a un dibuix. cada parell de números correspon a les coordenades d'un punt. La unió consecutiva de tots ells comportarà el dibuix sencer.

Es pot fer la reflexió de que aquesta és la manera com alguns programes informàtics acaben enmagatzemant la informació dels dibuixos. Per a un ordinador enmagatzemar la informació de les coordenades d'un punt és molt senzilla i ràpida, alhora que cal molt poc espai per al seu enmagatzematge.
Aquest exercici servirà també per treballar de forma pràctica de la utilització de les coordenades cartesianes.
Ens proposem descobrir quin dibuix amaga aquesta colla de números:

1 (70,20); 2 (70,190); 3 (150,260); 4 (190,220); 5 (190,270); 6 (210,270); 7 (210,200); 7 (220,190); 8 (220,20); 9 (170,20); 10 (170,100); 11 (120,100); 12 (120,20); 13 (70,20)
on: 1 (70,20) correspon a 1=primer punt; 70 = coordenada X; 20 = coordenada Y
El dibuix que obtindrem serà el resultat d'unir amb línies rectes cada un d'aquests punts.

1.- Obrim el Qcad.

3.- La ordre per dibuixar línies és dibujar/linea/2 puntos, també podem utilitzar les lletres de drecera (li).

Hi ha dues maneres de dibuixar les rectes en aquest programa, amb el ratolí fent clic en la pantalla gràfica o des del teclat, introduint les seves coordenades. Ara utilitzarem aquest segon mètode .

Premem la barra espaiadora. Això farà que pugeuem entrar les coordenades des del teclat. Introduirem les coordenades sense els parèntesis: el primer punt escriurem 70,20 i premem la tecla retorn, seguidament introduirem les coordenades del segon punt 70,190 i altre cop premem la tecla retorn ...

Si tot ha anat bé hem de tenir una bonica casa.

3. Si volem veure les coordenades d'un punt només cal passar amb ratolí per damunt del punt i a la cantonada inferior dreta hi veurem les seves coordenades.

Per tal que les coordenades d'un dibuix no adoptin valors decimals haurem de fer els següents canvis: editar/preferencias del dibujo actual/rejilla i canviem els valors de espaciado X i espaciado Y per 1. Seguidament fem: forzar/rejilla. Ens assegurem d'aquesta manera que les coordenades no tenen decimals.

Podem demanar als alumnes que facin un dibuix i posteriorment que anotin les coordenades en un full. Després ells mateixos demanaran a un company que el dibuixi . L'alumne així corregirà orientarà i avaluarà la feina d'el company.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada